Vanaf 2026 komt er een substantiële financiële impuls beschikbaar voor de verduurzaming van de binnenvaart. De Nederlandse overheid stelt via de nieuwe subsidieregeling ‘Energietransitie Binnenvaart’ naar verwachting ongeveer 227,6 miljoen euro beschikbaar. Deze regeling is bedoeld om de sector te ondersteunen bij de overstap naar schonere en toekomstbestendige aandrijftechnologieën, zoals elektrische voortstuwing, waterstofsystemen en hybride oplossingen.

De subsidie richt zich op investeringen in alternatieve aandrijflijnen en de ombouw van bestaande schepen naar schonere varianten. Daarmee wil men de binnenvaartsector in staat stellen om op grotere schaal emissiearm te opereren en bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen. Tegelijkertijd wordt onderzocht of de succesvolle Stage V-subsidieregeling, die gericht is op de aanschaf van schonere dieselmotoren, een vervolg krijgt binnen deze bredere transitie-aanpak.

Met het nieuwe subsidiekader wordt beoogd om zowel technologische innovatie als praktische toepassing op de vloot te stimuleren. De regeling moet de drempel verlagen voor binnenvaartondernemers om te investeren in duurzame oplossingen en vormt een belangrijk onderdeel van de langetermijnstrategie voor een schonere, toekomstbestendige binnenvaart in Nederland.

Klik hier voor het hele artikel op Schuttevaer!