In Nederland is onlangs een proef gestart waarbij een containerschip, de Den Bosch Max Groen, volledig elektrisch vaart met behulp van vervangbare batterijcontainers. Deze batterijcontainers worden via een nieuwe stekkertechniek op het schip aangesloten, in een samenwerking tussen Inland Terminals Group (ITG), Zero Emission Services (ZES) en vervoerder Nedcargo. De bedoeling is om verdere verduurzaming in de binnenvaart te versnellen.

Het schip bespaart jaarlijks ongeveer 800 ton CO₂ uit en ITG, dat meerdere terminals exploiteert, heeft als doel tegen 2040 volledig klimaatneutraal te opereren. ZES werkt met een pay-per-use model: schepen betalen alleen voor de stroom die ze gebruiken. Momenteel zijn er drie locaties in Nederland waar batterijcontainers kunnen worden gewisseld, en er komt uitbreiding van laad- en wisselstations.

Toch zijn er uitdagingen. De exploitatie van elektrisch varen is nu nog krap: elektriciteit is duur, diesel is vaak nog belastingsvrij, en de marges liggen onder druk. De subsidiepot voor elektrificatie wordt nog niet volledig benut. Bovendien is onzeker of alle schippers de stap naar elektrisch aandurven. Maar de verwachtingen zijn dat het omslagpunt, waarbij elektrisch varen rendabeler wordt dan op diesel, binnen afzienbare tijd zal komen. Beleidsmaatregelen zoals het integreren van de binnenvaart in het Europese emissiehandelssysteem en het afschaffen van energiebelasting op elektriciteit voor schepen kunnen een belangrijke rol spelen in het bereiken daarvan.

De huidige operatie draait vooral om innovatie, praktijkervaring en het opschalen van de infrastructuur. De proef met de Den Bosch Max Groen moet niet worden gezien als een enkel experiment, maar als het begin van een bredere omschakeling in de hele keten van de binnenvaart, met meer schepen, meer laadpunten en schaalvoordelen die de kosten binnen de perken brengen.

Lees het hele artikel op:
https://binnenvaartkrant.nl/elektrisch-varen-de-exploitatie-nu-nog-is-kielekiele-maar-het-gaat

Foto: Vesselfinder.com/Kor Heidinga