De Schuttevaer heeft een artikel gepubliceerd waarin helder wordt gemaakt dat HVO zonder extra certificering gebruikt mag worden in Stage V-motoren. Hoewel de Europese regelgeving hierover al sinds 2019 van kracht is, bestond er jarenlang onduidelijkheid bij fabrikanten en gebruikers over het gebruik van synthetische diesel. Inmiddels is bevestigd dat HVO voldoet aan de referentiebrandstofspecificatie uit verordening (EU) 2017/654 en dus probleemloos ingezet kan worden in motoren die zijn goedgekeurd voor EN590.

Eerdere terughoudendheid bij fabrikanten bleek vooral het gevolg van ontbrekende aanvragen, niet van technische belemmeringen. Technisch gezien is HVO een directe vervanger van fossiele diesel: het is schoner, klimaatneutraal, stabiel in opslag en vraagt geen aanpassingen aan het motorsysteem. Daarmee vormt het een laagdrempelige transitiebrandstof. In het artikel wordt ook gewezen op het strategische belang voor de binnenvaart om tijdig in te stappen, nu andere sectoren zoals luchtvaart en wegvervoer toenemende belangstelling tonen voor biobrandstoffen. Zonder actief beleid of financiële prikkels dreigt de binnenvaart achter te blijven in de verduurzaming van de logistieke keten.

Klik hier voor het artikel op Schuttevaer.nl