Vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt onderzoek gedaan met als doel het duurzame gebruik van het mobiele erfgoed. Dit is onderdeel van het OCW-programma Klimaat & Energie. Het onderzoek richt zich op dit moment specifiek op het varend erfgoed met een dieselmotor, met als doelgedrag het varen op HVO in plaats van diesel of GTL. De resultaten zullen later breder toepasbaar zijn.
Vanuit het platform zijn inmiddels meerdere namen doorgegeven aan de onderzoeker, die voor het onderzoek meerdere personen interviewt.
Het Platform Duurzaam Varend Erfgoed heeft eerder al onderzoek gedaan naar de ervaringen met zowel HVO als GTL. Zie ons dossier “Meer duurzame brandstoffen”. Ook heeft PDVE op 9 april jl. aan de Mobiele Collectie Nederland laten weten welke onderwerpen voor ons in een dergelijk onderzoek van belang zijn.
Het Platform DVE vindt het van belang om onderscheid te maken tussen Varend Erfgoed dat ingezet wordt voor commerciële versus recreatieve/ideële doeleinden. FVEN en PDVE zetten zich in voor het Varend Erfgoed dat recreatief of ideëel wordt ingezet. Deze vloot, geregistreerd in het Register Varend Erfgoed Nederland (RVEN), maakt relatief weinig vaaruren. Dat is anders met de commerciële vloot, waarvan de belangen worden behartigd door de BBZ. Dat onderscheid is van belang in de huidige duurzaamheidsdiscussie. Het Platform DVE pleit voor een speciale positie voor het Varend Erfgoed dat recreatief/ideëel wordt gebruikt
Het Platform DVE zal alle relevante informatie beschikbaar stellen voor het onderzoek en hoopt in de toekomst samen met OCW en I&W op te trekken bij dit belangrijke onderwerp. We houden u op de hoogte van de voortgang!
Ben benieuwd naar de voortgang van andere brandstof
In 2010 al geprobeerd in onze tjalk Vertrouwen (Zierikzee) een Kromhout M1 te combineren met 2 elektromotoren van Stihl heftruck met 2 loodaccupaketten. 3 schroeven! Maar geen succes. Alles eruit en 4cyl 100pk erin. Nu zie je het met lithium accu’s, maar vaak met een aggregaat erbij …. da’s toch niet duurzaam? Net als hybride auto’s vind ik het boerenbedrog. Het is kiezen voor duurzaam (0 CO2) of niet. Ertussen is niks: veel meer vervuiling van alle extra’s, dus ALS er al milieuwinst is, dan is dat veel later en veel minder. Dus met HVO100 heb je volgens mij sneller winst naar duurzaamheid.