Amsterdam zet zich al geruime tijd in voor een betere luchtkwaliteit en de verduurzaming van verkeer en vervoer. De gemeente heeft de ambitie om in 2030 een uitstootvrij Amsterdam te realiseren en heeft hiervoor een plan opgesteld. Onderdeel van dit plan is de invoering van uitstootvrije zones voor stadslogistiek, brom- en snorfietsen, passagiersvaart en pleziervaart. De bijdrage van pleziervaartuigen aan de totale mobiliteitsemissies is beperkt, maar m.n. te zien op warme en drukke dagen zoals Bevrijdingsdag en Koningsdag.

Per 1 april 2025 wordt in het centrum van Amsterdam een uitstootvrije zone voor pleziervaartuigen ingevoerd. Onder een pleziervaartuig wordt verstaan: een vaartuig dat hoofdzakelijk wordt gebruikt en bestemd is voor niet-bedrijfsmatige, varende recreatie.
Voor deze zone zijn – met geldig vignet – toegestaan:
• Uitstootvrije boten met elektrische of waterstof aandrijving of handmatige aandrijving.
• Hybride boten, mits uitstootvrij wordt gevaren in de uitstootvrije zone.

Vrijstelling voor Varend Erfgoed
Dankzij inspanningen van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed (onderdeel van de FVEN) is er met succes gepleit voor een tijdelijke vrijstelling voor Varend Erfgoed. Vaartuigen die geregistreerd staan in het Register Varend Erfgoed Nederland (RVEN) zijn tot 1 januari 2030 vrijgesteld van het verbod. Een geldige RVEN-pas volstaat als bewijs; een aparte ontheffing is niet nodig.

Voorzitter Hans van Nispen van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed reageert: “Nederland bezit de grootste collectie Varend Erfgoed ter wereld. Deze vloot is authentiek, goed onderhouden en uniek. Nationaal en internationaal wordt zij hoog gewaardeerd.
Duurzaamheid is voor het Varend Erfgoed een belangrijk thema. Als Platform Duurzaam Varend Erfgoed zetten wij ons in om de uitstoot van historische schepen te minimaliseren, onder andere door het gebruik van milieuvriendelijkere brandstoffen en het compenseren van emissies.

Tegelijkertijd is het essentieel dat Varend Erfgoed in werkende staat blijft en met historische motoren kan blijven varen, zodat het publiek dit unieke erfgoed kan blijven ervaren. Wij zijn dan ook verheugd dat de gemeente Amsterdam de waarde van deze bijzondere vloot (h)erkent en heeft besloten tot deze belangrijke vrijstelling.”

Voor meer informatie over dit onderwerp, zie:
De kaart met de uitstootvrije zone
Bericht Gemeente Amsterdam
Platform Duurzaam Varend Erfgoed
Federatie Varend Erfgoed Nederland

Platform Duurzaam Varend Erfgoed
14 februari 2025