Op deze pagina vindt u dossiers over relevante duurzaamheids onderwerpen.
Klik op een titel om het dossier te openen.

Verbruik en emissies Varend Erfgoed

In 2022 heeft de koepelorganisatie Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN) een onderzoek uitgevoerd naar de emissies van Varend Erfgoed. Uit het onderzoek onder ruim 1000 schepen bleek, dat het overgrote deel van de Varend Erfgoed schepen uitsluitend recreatief gebruikt worden. De meeste boten gebruiken diesel als brandstof en het gemiddelde verbruik is 522 liter per jaar.

Op basis van door TNO opgeleverde kentallen zijn vervolgens de bijbehorende emissies berekend en zijn deze emissies geëxtrapoleerd naar 2500 boten (totaal aantal Varend Erfgoed boten ingeschreven in het Register Varend Erfgoed Nederland).

De conclusie is, dat de uitstoot van Varend Erfgoed ten opzichte van de gehele recreatievaart marginaal is. Op basis van deze resultaten pleit de FVEN dan ook voor een uitzonderingspositie voor Varend Erfgoed in (komende) wet- en regelgeving op het gebied van de uitstoot van emissies.

Klik op onderstaande link om het rapport te downloaden:
Verbruik en emissies Varend Erfgoed - november 2022 (25 downloads )

Meer duurzame brandstoffen

FVEN enquête over meer duurzame brandstoffen: verrassend positieve resultaten!

Vorig jaar heeft de koepelorganisatie Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN) een onderzoek uitgevoerd naar de emissies van Varend Erfgoed ten opzichte van de totale recreatievaart. Uit het onderzoek onder ruim 1000 schepen bleek, dat de uitstoot van Varend Erfgoed ten opzichte van de gehele recreatievaart marginaal is. Op basis van deze resultaten pleit de FVEN dan ook voor een uitzonderingspositie voor Varend Erfgoed in (komende) wet- en regelgeving op het gebied van de uitstoot van emissies in uitlaatgassen.

Enquête naar de ervaringen met meer duurzame brandstoffen
Naast de uitzonderingspositie wil de FVEN samen met de behoudsorganisaties zelf actief verdere stappen zetten op duurzaamheidsgebied. Daarom is recent een tweede enquête gehouden om te inventariseren wat de ervaringen van de leden van de behoudsorganisaties zijn met het gebruik van meer duurzame brandstoffen zoals GTL en/of HVO. Ook is in de enquête gevraagd welke factoren maken dat de leden al dan niet overwegen een overstap naar deze brandstoffen te maken.
Deze tweede enquête heeft een maand open gestaan. Vanuit alle behoudsorganisaties waren er deelnemers, in totaal is de enquête 775 keer ingevuld. De inzendingen betrof vrijwel uitsluitend boten met (voornamelijk) recreatief gebruik of boten die ideëel geëxploiteerd worden.

Resultaten enquête
De enquête laat zien dat vrijwel alle gebruikers positief zijn over het gebruik van GTL en HVO. Bij het gebruik van deze brandstoffen wordt fors minder rook en stank ervaren. Bij het gebruik van GTL ervaart een klein deel van de gebruiker problemen, m.n. met rubber, slangen of pakkingen. HVO gebruikers ervaren vrijwel geen problemen.

Van de gebruikers die nog op “gewone” diesel varen, overweegt een deel om over te stappen, m.n. naar HVO. Dit dan vooral omdat dit beter is voor het milieu en ook vanwege minder rook en stank. Circa de helft van de gebruikers op gewone diesel weet nog niet of ze de overstap gaan maken. Belangrijke redenen om niet over te stappen zijn vooral mogelijke technische problemen en daarnaast ook hogere kosten en moeilijke verkrijgbaarheid.

Klik op onderstaande links om het rapport en de bijlagen te downloaden:
GTL en HVO - maart 2023 (26 downloads )
GTL en HVO bijlage GTL - maart 2023 (25 downloads )
GTL en HVO bijlage HVO - maart 2023 (26 downloads )

Speciale positie Varend Erfgoed m.b.t. emissies

Het Platform Duurzaam Varend Erfgoed pleit voor een speciale positie in de wet- en regelgeving op het gebied van de uitstoot van emissies. Dit omdat het essentieel is dat het Varend Erfgoed in werkende staat – met de historische motoren – kan blijven varend en aan het publiek kan worden getoond. Samen met de FVEN en de Mobiele Collectie Nederland (MCN) werken we hier aan.

Verklaring duurzaamheid

De vier mobiele erfgoedsectoren weg, water, rail en lucht zijn op initiatief van de Federatie Varend Erfgoed Nederland in november 2022 bijeengekomen om te spreken over de thema’s klimaatverandering, energietransitie en verduurzaming en de gevolgen daarvan voor het rijdend, vliegend en varen presenteren van mobiel erfgoed. Tijdens een vergadering op 23 januari 2023 in Het Scheepvaartmuseum te Amsterdam is een gezamenlijke verklaring duurzaamheid opgesteld.

Klik op onderstaande link om de verklaring te downloaden:
MCN verklaring duurzaamheid 2023 (27 downloads )

Bezoek minister Harbers

Vertegenwoordigers van de Mobiele Collectie Nederland (MCN) en van de vier aangesloten sectoren (water, weg, rail en lucht) waren maandag 19 juni op bezoek bij minister Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Vanuit de sectie water – vertegenwoordigd door de FVEN – is aandacht gevraagd voor de verschillende gemeentelijke emissie-regels die op stapel staan en is gepleit voor een uitzondering voor het varend erfgoed en voor een betere beschikbaarheid en prijs van HVO, de schonere brandstof waar delen van het varend erfgoed al goede ervaringen mee hebben.

De minister snapt de tijdens het overleg besproken zorgen en hij heeft oog voor het feit dat er veel publiekswaardering is voor het mobiele erfgoed dat we moeten koesteren: dus gebruiken dat mobiele erfgoed! Hij pakt de handschoen graag op, daar waar dat kan, wil hij de helpende hand bieden, bijvoorbeeld door gezamenlijk een actieagenda te maken. Ook benadrukte de minister dat hij zich realiseert dat vele vrijwilligers hun ziel en zaligheid in het behoud van het mobiele erfgoed leggen, dat zij daar heel hard aan werken met veel passie, daar heeft hij respect voor en daarvoor wil hij graag iedereen van harte bedanken.

Klik om onderstaande link om het verslag van het bezoek aan minister Harbers te downloaden:
Bezoek mobiel erfgoed minister Harbers - juni 2023 (27 downloads )

Informatie over brandstoffen

Klik op één van de volgende links om het betreffende document te downloaden.
Infoblad HVO 100 Brandstof - december 2023 (66 downloads )

Waterstof

De andere reis naar Parijs
Waterstof wordt gezien als een veelbelovende alternatieve brandstof voor de scheepvaart vanwege zijn potentieel om emissies drastisch te verminderen. In vergelijking met traditionele fossiele brandstoffen produceert waterstof bij verbranding geen CO2, maar alleen waterdamp, wat bijdraagt aan een schonere maritieme industrie. Er zijn echter uitdagingen, zoals de hoge kosten van waterstofproductie, de noodzaak van veilige opslag aan boord, en de beperkte infrastructuur voor het tanken van waterstof. Innovaties in technologie en infrastructuur zijn noodzakelijk om waterstof op grote schaal in te zetten in de scheepvaart.

De laatste aflevering van ‘De andere reis naar Parijs’ staat in het teken van verduurzaming. Ranomi Kromowidjojo spreekt met Noé, van Hulst, voormalig waterstof gezant voor het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en woonachtig in Parijs: “Ik denk dat Nederland een superbelangrijke rol gaat spelen en dat het de toekomstige waterstof hub is voor Noordwest-Europa.”

Klik hier om de video te bekijken.

TNO rapport “The public perception of green hydrogen in the Netherlands”
Groene waterstof is veelbelovend voor het behalen van klimaatdoelen en speelt een belangrijke rol in sectoren zoals de zware industrie en transport. Hoewel de productie nog niet grootschalig is, is een positieve publieke perceptie cruciaal voor de opschaling. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders over het algemeen positief staan tegenover groene waterstof, vooral vanwege de bijdrage aan duurzaamheid. Toch zijn er zorgen over de kosten en ruimtelijke impact. Vertrouwen in betrokken organisaties is essentieel voor een positieve perceptie, en verdere inspanningen zijn nodig om dit vertrouwen te versterken en zorgen te adresseren.

Klik op de volgende link om het rapport te downloaden:
TNO rapport perceptie over waterstof - juni 2024 (7 downloads )