Langs de Waal wordt het onderhoud van oevers en kribben voortaan volledig emissieloos uitgevoerd met het elektrische werkschip Volta. Het schip is ontwikkeld in samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Heijmans en Martens van Oord. Bij Nijmegen vond de officiële ingebruikname plaats, waar met een elektrische graafmachine op het dek stenen in de oever werden gestort.
Het onderhoudscontract bestrijkt ongeveer honderd kilometer rivier en is gegund aan een consortium waarin Heijmans verantwoordelijk is voor de droge werkzaamheden en Martens van Oord voor de natte delen. Omdat er nog geen blauwdruk bestond voor een volledig elektrisch werkschip, moesten alle technische keuzes vanaf nul worden gemaakt. Dat zorgde voor vertragingen en aanpassingen, maar leidde uiteindelijk tot een schip dat geheel zonder uitstoot kan opereren. Het casco werd gebouwd door Pattje, de afbouw gebeurde bij Groeneveldt, de elektrische installatie is geleverd door Gebhard Electro en het accupakket van 25 ton komt van AYK. Dat pakket levert 2,2 megawatt vermogen, genoeg om een werkdag te varen of als energiebron te dienen voor de elektrische graafmachine aan boord.
De bedoeling is dat de Volta ’s avonds kan worden opgeladen aan vaste laadpunten langs de rivier. Een eerste laadlocatie is voorzien bij Dodewaard, terwijl mobiele biogasgeneratoren beschikbaar zijn als noodvoorziening. De ontwikkeling werd mede mogelijk gemaakt door subsidie vanuit het programma Schoon en Emissieloos Bouwen. De investering in het schip bedraagt ongeveer zes miljoen euro, exclusief de laadvoorzieningen.
Het project wordt gezien als een belangrijke stap richting duurzaam rivieronderhoud. Als de ervaringen positief zijn, kan deze manier van werken ook worden toegepast bij andere grote waterbouwprojecten, bijvoorbeeld in de Eemsgeul. Dat vraagt volgens de betrokken partijen om samenwerking binnen de markt en steun vanuit de politiek, maar het kan een wezenlijke bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot in de scheepvaart- en onderhoudssector.
Lees het hele artikel in de Schuttevaer:
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2025/10/16/oeveronderhoud-waal-gaat-voortaan-met-volledig-elektrisch-werkschip-volta/
Foto: Martens en Van Oord