Op 26 september 2024 vond in Hendrik-Ido-Ambacht het Scheepsmotoren Event 2024 plaats, georganiseerd door Weekblad Schuttevaer. Het evenement, met als thema ‘Biobrandstoffen: noodzakelijke route naar 2030’, bracht diverse belanghebbenden samen. Onder de aanwezigen waren vertegenwoordigers van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed en de LvBHB Werkgroep Wet- en Regelgeving. Ook was er een vertegenwoordiger van SWZ MARITIME, die tevens lid was van de LvBHB.

Tijdens het evenement werd met name gesproken over de toepassingen van biobrandstoffen, zoals HVO100 en FAME, in de maritieme sector. FAME werd besproken als een brandstof die minder geschikt is voor schepen die niet continu in gebruik zijn, vanwege de mogelijkheid tot uitvlokking wanneer de brandstof niet verwarmd wordt. Dit is een aspect dat aandacht verdient bij de keuze voor alternatieve brandstoffen. Daarnaast kwam naar voren dat de kwaliteit van FAME kan variëren, aangezien die certificering zo ruim is, dat ook slechte kwaliteit brandstof nog aan de certificering voldoet.

Dit benadrukt het belang van zorgvuldige selectie en monitoring van de brandstofkwaliteit om de operationele betrouwbaarheid te waarborgen.

HVO100, een andere biobrandstof die veel aandacht kreeg, biedt daarentegen enkele voordelen, zoals een stabielere kwaliteit. Wel werd erop gewezen dat bij het gebruik ervan vuil in bestaande tanks kan loskomen, wat aandacht vereist bij de eerste bunkering. Ook werd het belang van een waterseparator voor een optimale werking van deze brandstof besproken.

Naast de technische aspecten werd er ook ingegaan op de toekomstige beschikbaarheid en prijsontwikkeling van HVO100. Naar verwachting zal deze brandstof goed verkrijgbaar blijven, maar mogelijk duurder worden naarmate de luchtvaartsector er in de komende jaren ook gebruik van gaat maken.

Het gebruik van biobrandstoffen zal op Europees niveau verder gestimuleerd worden door heffingen op fossiele brandstoffen, wat de overgang naar duurzame alternatieven ondersteunt. Tijdens het evenement werden tal van relevante thema’s besproken, die bijdragen aan een bredere context van regelgeving en duurzaamheid in de sector.

(door: Simon J. de Waard)